• Tutustu uuteen, taakse asennettavaan Thule Arcos ‑kuljetuslaatikkoomme!
Tarinat

Pedro Olivan unelmaseikkailu

Legendaarinen koskenlaskija ja kanoottiseikkailija Pedro Oliva kertoo suosikkiseikkailuistaan.

Olen vuosien aikana saanut kohdata uusia, elinvoimaisia kulttuureita ja ympäristöjä. Olen onnekas, kun olen saanut kokea niin paljon upeita elämyksiä.

Seikkailut vesistöjä pitkin ovat tärkeitä minulle. Minulle vesi on elämää antava elementti. Mereen pulahtaminen, vesiputousten laskeminen kajakilla, surffilaudalla surffaaminen tai pelkkä leijalautailun katselu lumoavat minut ja täyttävät minut sisäisen rauhan tunteella.

Varusteiden kuljettaminen näihin paikkoihin, vesirajalla pysähtyminen ja vesille lähteminen on eräänlaista terapiaa. Se yhdistää meidät luonnon kanssa.

Tässä ovat kolme suosikki retkikohdettani: Papua-Uusi-Guinea, Etelämanner ja Intia.

Papua-Uusi-Guinea

Kaikkein haastavinta oli meloa Papua-Uusi-Guinean Beriman-jokea pitkin. Tutkin pienen melojaryhmän kanssa yli 1000 metriä syviä kanjoneita. Se oli varmaan elämäni vaarallisin kokemus.

Kun saavuimme Papua-Uusi-Guineaan, vietimme useamman päivän valmistautuen retkeen, josta tulisi tähän asti haastavin. Minä, Ben Stookesberry, Chris Korbulic ja Benn Marr teimme historian ensimmäisen retken Beriman-jokea pitkin maailman syrjäisimmässä kolkassa.

Pedro Oliva's Dream Adventure

Vietimme 13 päivää 1000-metrisessä kanjonissa tietämättä, mitä edessämme oli. Kuljimme koskia ja vesiputouksia pitkin ja kuoleman mahdollisuus vaani takaraivoissamme kokoajan.

Selviytymiseen vaadittu huomio ja vaiva äärimmäisissä olosuhteissa uuvutti meitä fyysisesti ja henkisesti. Saimme tartuntoja jalkoihimme, jotka kuluttivat ihon ja saivat jalkamme verille. Näimme tähän asti tunnistamattomia elämänmuotoja ja kohtasimme paikallisia yhteisöjä, jotka elivät täydessä eristyksessä. Kuoleman kohtaaminen useita kertoja sai meidät kohtaamaan sisäiset kauhumme, ja kaikki tapahtui henkeäsalpaavien maisemien saatossa.

Etelämanner

Etelämantereen jännittävät merieläimet ja valtavat jäätiköt tekivät reissusta ikimuistoisen. Kajakilla lipuminen jäätiköstä toiseen ja merellä melominen ystävällisten valaiden saattamana oli kuin unelma.

Pedro Oliva's Dream Adventure

Minulla kesti kymmenen päivää ylittää Etelä-Amerikan ja Etelämantereen välissä oleva Drakensalmi. Retkemme kesti 45 päivää ja kohtasimme monipuolisia seikkailuja: laskimme alas vesiputouksia kajakeillamme, ylitimme meren, kävelimme jäisellä mantereella, vierailimme useissa tieteellisissä tukikohdissa ja liu'uimme alas valtavia jäävuoria pitkin.

Etelämanner on yksi maailman kiehtovimmista paikoista. Sen koko ja majesteettisuus saa meidät tuntemaan itsemme pieniksi, mutta se herättää myös suurta kunnioitusta.

Intia

Jos minun olisi pakko valita vesiretkieni väliltä, valitsisin Intian.

Maapallon sydämessä sijaitsevasta Intiasta löytyy uskomaton energia ja yksi ystävällisimmistä yhteisöistä, jonka olen kohdannut. Kutsun paikkaa lämpimästi maailman sydämeksi.

Matkustimme 7000 kilometriä ympäri Intiaa autolla ja kävimme katsomassa sen tunnetuimpia pyhiä kohteita, kunnes lähdimme suurretkelle pitkin Intian ja Kiinan välissä olevia jokia. Retkemme sisälsi seikkailua, kulttuuria ja hengellisyyttä. New Delhin kuhiseva suurkaupunki sekä Taj Mahalissa ja muissa Intian pyhissä paikoissa vierailu muodostivat läheisen sidoksen itseni ja Ganges-joen välille.

Pedro Oliva's Dream Adventure

Henkisyys, suitsukkeen tuoksi ja kosketukseni Intian symboliin – valtavaan Ganges-jokeen – täytti minut uskolla ja toivolla. Tajusin, että jopa yhdessä maailman saastuneimmista paikoista löytyy hymyjä ja puhtautta sekä toivoa paremmasta maailmasta.

Menimme Intian ja Kiinan välistä rajaa pitkin halki puhtaiden, jäisten jokien ja vehreiden metsien. Oli kiehtovaa kohdata ihmisiä, joilla oli sekä kiinalaisia että intialaisia piirteitä. Se oli varsinainen kulttuurien sulautuminen. Meloimme henkeäsalpaavien vuoristomaisemien ohi ja haastavia jokia pitkin kohtaamatta suuria vaaroja. Oli upeaa meloa niissä vesistöissä. Oli päiviä, jolloin ruokaa oli vähän mutta sen korvasi sisäisen rauhan tunne. Koin suurta täyttymyksen tunnetta leiriytyessämme lähelle pieniä majoja, joissa asui perheitä, jotka elivät yksinkertaista elämää eristyksessä muusta maailmasta.

Tutustu
Paddle & Surf

Seikkailu alkaa rantaviivasta

Lampi, järvi vai meri? Kaikki kelpaavat. Ota SUP-lauta, lainelauta tai kajakki mukaan ja nauti vesillä olosta.
Kayaking for beginners

Kajakkimelonnan perusteet

Lähde vesille kokoamiemme neuvojen ja ohjeiden turvin.
How to Paddle Board - SUP Tips for Beginners

Miten voit meloa – suppausohjeet aloittelijoille

Näiden ohjeistusten avulla pääset vesille ja opit seisomaan SUP-laudan päällä